dag 6 en 7

12 juli 2016 - Fairbanks, Alaska, Verenigde Staten

Dag 6 Healy - Nenana - Chena Hot Springs

Vandaag rijden we verder naar het meest noordelijke puntvan onze reis. Tegen 8.45 vertrokken en in Nenana een stop gehouden. Dit plaatsje ligt aan de rivier. In dit plaatsje kan het zomers 45 graden Celsius worden en 's winters wel -45 graden Celsius. Een giga groot verschil dus. Aangezien Alaska geen officiële loterij kent hebben ze daar in Nenena iets op gevonden. Iedere winter wordt er op het ijs van de rivier een zwart/witte stellage gezet en je gokt op welke datum en tijd dit gevaarte door het ijs zakt. Je zet $ 2,50 in en wanneer je wint kan je dit tot wel $ 300.000 opleveren. Uiteraard hebben wij een gokje gewaagd en nu maar hopen dat je de gelukkige bent want dan win je in ieder geval de uitgave van deze vakantie terug. en hou je nog wat over voor de komende jaren. Ook daar geluncht bij een vroegere boerderij. Dit was vroeger het grootste melkveebedrijf van Alaska.

Onze lunchen zijn pico bello geregeld. We hebben allemaal $ 200,-- betaald aan het begin van de reis aan Michael en hij koopt alles in voor onze lunches. Zelf hoeven we nergens achteraan. Heerlijk is dat. Ook zet hij nog eens alles klaar en ruimt alles op waar wij hem uiteraard mee helpen. Al zou dat voor hem helemaal niet hoeven. Kortom een prima reisbegeleider/chauffeur hebben we aan hem. Ook nog eens een ontzettend leuke vent van 43. Een echte vrijbuiter.

Na de lunch doorgereden naar Chena Hot springs het meest noordelijke punt van onze reis. Dit is eenresort met enkele natuurlijke warmwaterbaden. Ook hebben ze hier een ijs museum dat is opgebouwd van 1000 ton ijs. Dit is het grootste ijsbouwwerk dat het hele jaar blijft staan en waar de temperatuur binnen -7 graden Celsius is. Ook was er binnen een bar van ijs gemaakt waar je in een glas van ijs een cocktail kon drinken. Het museum viel erg tegen moet ik zeggen. Bij binnenkomst stond een heel mooie sculptuur van paarden met cowboys erop maar dan had je ook gelijk het hoogtepunt gehad. Peter.nl zei al dat er ook zoiets in Zwolle te zien is wat vele malen mooier is. Nou ja hoe dan ook we hebben het gezien. Daarna met betrekking 5 mensen nog een wandeling van ruim 1 uur gemaakt waar we helaas nog steeds niet de eland en de beer zijn tegengekomen die we zo graag zouden willen spotten. Vervolgens wat gegeten en daarna uiteraard nog in de hot springs geweest.

Als laatste de zwavellucht weer van ons afgeducht en nu zit ik hier weer te tikken om alles voor mezelf en ook voor jullie weer vast te leggen.

Later......

Dag 7 Chena Hot Springs - Fairbanks

Vanmorgen hadden we en vrije ochtend tot 11.00 uur en aangezien het hier in Alaska zo'n 4 uurtjes nacht is, en dan nog niet echt donker is, ben je toch vroeg wakker.

Ik heb dus heerlijk in m'n eentje een wandeling gemaakt van ruim 2 uur. Helaas geen beren gezien maar wel 2 elandenvrouwtjes.  Notabene hier vlak achter ons resort.

Het is hier de komende dagen zo'n 28/29 graden dus wie zei ook alweer allemaal: "Alaska?? Brrr koud!"

De wandeling ging bergopwaarts en hoe meer bezweet ik raakte hoe meer muggen er om me heel kwamen. En die zijn hier niet zoals de muggen in Nederland. Hier zijn ze agressiever, groter en prikken venijniger. Kortom, niet fijn.

Na terugkomst nog eerst even onder de douche gesprongen. Heerlijk!

Mike vertelde gisteren nog een mooi verhaal. Hij was met een vriend een aantal dagen wezen wandelen maar in een periode met heel veel muggen. In die tijd hebben de mensen hier ook echt zo'n kap over hun gezicht ter bescherming. En de hele tijd hoor je niets anders dan bzzz bzzz bzzz om gek van te worden. Tot opeens het helemaal stil was. Hij moest plassen en dacht dit is het moment.

Kap af en hup snel pipi machen.

Maar door zijn warme urine werden de muggen weer actief en vielen hem van alle kanten aan. Zo snel als hij maar kon moest hij uitplassen en zijn broek weer dicht en zijn kap weer op maar ja het kwaad was al geschied. Hij zei dat is een van de weinige momenten dat ik gehuild heb. Ik zat er helemaal onder. En die krengen die prikken zo venijnig dat je ook direct gaat bloeden na zo'n beet.

Ze zaten 's avonds in hun tent en toen Mike huilde zei zijn vriend niets maar gaf hem alleen maar klopjes op zijn schouder. Iedereen moet dit blijkbaar ooit eens meemaken en hij wist al wat het was want ook hij had dit voor al eens ondervonden.

Zoals ik al zei, het zijn echt krengen hier. Zou je overigens in zo'n situatie een grote boodschap moeten of pupu zoals hij het zei dan kun je dat het beste doen met je kont in een rivier want anders ben je nog veel verder van huis.

Dus.... mochten jullie overwegen om ooit eens naar Alaska te gaan dan zijn dit handige tips.

Tegen 11.00 uur vertrokken naar Fairbanks. Eerst met Klasien op zoek naar een bank waar ze euro's en zwitserse franken (Klasien woont in Zwitserland) omwisselen. Dat is een probleem hier. Bijna geen bank doet dit. En ja eindelijk vonden we er één maar dan moest je er ook een rekening hebben. En dat hadden we dus niet. Dan maar weer naar de flappentapper. Hup en weer $ 500 lichter. Het geld vliegt hier echt weg. We hebben ons er maar bij neergelegd en gaan lekker genieten.  Thuis zien we dan wel hoeveel deze vakantie ons gekost heeft. Lekker laten rollen dat geld.

In Fairbanks met z'n allen naar een all you can eat restaurant geweest met heerlijke zalm en beef. En... heerlijke toetjes. Mmmmmmm

Nu op de kamer van een best western hotel te typen. Ik sla dit snel op om ook nog te versturen want de batterij is bijna leeg.

Later....

Oh ja nog even voor alle duidelijkheid mochten jullie het nog niet weten...IK GENIET MET VOLLE TEUGEN EN HET IS HIER FANTASTISCH!!!

1. Petra:
    Hoi Ellen,

Hartstikke mooi, veel plezier nog.

Petra
  2. Jane:
    13 juli 2016
    Echt een topper die nu bovenaan staat
  3. Hanneke:
    13 juli 2016
    Dat jij geniet was voor mij wel duidelijk Ellen. Nu nog beren spotten, dat maakt het helemaal bijzonder.
  4. Bert Hali:
    13 juli 2016
    Fijn om te vernemen dat je het naar je zin hebt, jammer dat je nog geen beren gespot hebt.
    Kom je nog bij de Inuits of is dat te ver weg??
    Zo te lezen hebben jullie een leuke groep, ook zeer belangrijk.
  5. Annemieke:
    13 juli 2016
    Wat moedig van je alleen een wandeling te maken. Zou ik niet durven en meteen verdwalen. Pas maar op voor de muggen. Ze kunnen je vakantie goed vergallen. Geniet maar lekker verder.