Dag 8 en 9

29 september 2018 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

Dag 8 Reisdag naar Hluhluwe National Park ZA

Om ons toch iets meer te laten zien van Swaziland dan alleen het park heeft Riaan ons meegenomen naar een glasfabriek. Hier maken ze van recycled glas de mooiste dingen. Het is allemaal handwerk maar de mensen zijn zo op elkaar ingewerkt dat het loopt als een goed ge-oliede machine. Prachtige glazen maar ook de kleinste big 5 in glas en vele andere mooie voorwerpen.

Weer doorgereden en vervolgens aangekomen bij Swazi-candle. Dit is een fabriekje waar ze allerlei beeldjes van was maken. In nog geen 10 minuten maakt iemand van een bol was (ziet eruit als een bol klei) een olifant. Door weer andere mensen wordt de finishing tough aangebracht en vervolgens in de winkel gezet voor de verkoop.

Ook het glasven deze producten van was behoren tot de grote exportproducten van Swaziland.

In de supermarkt (de Spar die je hier heel veel ziet) iets gehaald voor de lunch zodat we tijd besparen bij onze volgende lodge. Dit moet nl. zo mooi gelegen zijn dat we er nogtijd hebben voor een wandeling als we aankomen. Aangezien we geld uit Swaziland terug kregen bij het afrekenen heb ik dit maar direct weg gegeven aan een gehandicapte man die buiten zat. Bij hem was een been afgezet en laat ik nu net een afritsbroek in de tas hebben gedaan vanmorgen om weg te geven. Die heb ik dus ook maar aan hem gegeven. Je wilt niet weten hoe dankbaar mensen daar mee zijn. Janny het was overigens de broek die ik ooit van jou heb gekregen maar die ik nooit aan kon omdat die mij te groot was. Ik weet zeker dat jij dit fijn vindt om te weten dat er alsnog iemand heel blij mee is. ☺

Straks gaan we de grens weer over terug naar Zuid-Afrika. Riaan vertelde ons dat de echte rooibosthee uit de buurt van Kaapstad komt en dat dit dus een groot export product is van ZA. Terug in de bus kregen we dus allemaal een verpakking van hem met 10 rooibostheebuiltjes. Wow dit is een mooi woord voor wordfeud. 😂

Vanavond aangekomen in een prachtige lodge. Helaas moesten we bij de grens meer dan een uur wachten om erdoor te komen waardoor we helaas laat aankwamen.

Nog even geprobeerd wat dieren te spotten maar helaas niet gelukt. Morgenvroeg weer een gamedrive en maar weer afwachten wat we dan weer zien.

Dag 9 Naar St. Lucia

Vanmorgen eerst begonnen met een gamedrive in het Hluhluwe (spreek uit als sjloesjloeie) national park. Een heel ander park dan het Krugerpark. Veel groener en veel meer bosjes. Ook met bergen en heuvels. Een grote varaan gezien maar verder helaas niets nieuws. Het regende ook af en toe en de gids/chauffeur stopte niet op de juiste plekken. Ach ja je kunt niet alles hebben wel dan?

Nu onderweg naar St. Lucia waar we de rest van de middag vrij hebben. Gisteren was het nog 38 graden maar vandaag is het rond de 24 dus dat scheelt nogal wat.

In St. Lucia aangekomen zijn we met een aantal naar de Indische oceaan gelopen. Lekker op het strand even gebanjerd en vervolgens weer terug gelopen. Met 6 mensen snel wat gegeten want ik zit nu al in de lobby om dit stukje even af te schrijven omdat we over een kwartier nog een avondsafarie hebben van 19.00 tot 22.00 uur.

Later.....

1. Jane:
    29 september 2018
    En bedankt haha ikheb dus een dikkere bips dan jouw, maar wel voor een goed doel en dat doet mij idd goed. Fijn dat je een mooie vakantie hebt, wij nog 2 nachtjes slapen en dan aan de jodel. Doeiiiiii.
  2. Annemieke:
    29 september 2018
    Rooibostheebuiltjes een mooi woord maar te lang voor wordfeud. Het woord kan maximaal 15 letters hebben in wordfeud. Of je laat tjes weg maar rooibostheebuil zal wel niet geaccepteerd worden. Ha ha. Ik blijf je volgen. Veel plezier.
  3. Hanneke:
    30 september 2018
    Mooi Ellen, ik krijg steeds meer zin aan zo’n rondreis.
  4. Jane:
    30 september 2018
    Reactie voor Hanneke: gewoon doen het is echt fantastisch en onvergetelijk. Groetjes janny.
  5. Hanneke:
    3 oktober 2018
    Hanneke het is hier echt totaal anders dan in andere afrikaanse landen. Ik heb vaak het gevoel dat ik hier niet in Afrika ben. Nu wel want we zijn in Lesotho.