Dag 20 t/m thuiskomst

14 oktober 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dag 20 Oudtshoorn --> Sommerset West

Het einde van de reis is nu echt in zicht. Vandaag rijden we onze laatste lange afstand. De prachtige route 62, de route 66 van Amerika.

Echt een geweldig mooie route met prachtige rotsformaties en veel verscheidenheid in landschap. Tegen 18.00 uur waren we pas bij ons hotel. Eén uurtje om ons op te frissen en toen voor ons laatste gezamenlijke eten naar een chic restaurant geweest. Hier ook aan Riaan en Marco de flinke fooi met een mooie kaart erbij overhandigd. Marco vertelde ons dat hij dit de leukste groep ooit vond omdag hij zo'n enorme interactie met ons had. Gewoonlijk is hij slechts chauffeur maar bij ons was hij een van ons en dat heeft hij zeer gewaardeerd.

Zo tegen 23.00 uur naar bed gegaan.

Dag 21 Op naar Kaapstad

Vanmorgen om 8.00 uur vertrokken voor ons laatste ritje met Marco. Eerst naar de eikstad Stellenbosch. Een prachtige plaats en de op Kaapstad na oudste stad van Zuid Afrika. Een studentenstad. Het lijkt wel of deze stad geheel gerestaureerd is. Alles prachtig wit.

We hadden hier 2 uur de tijd om de stad te verkennen maar ik heb slechts 1 straat bekeken met ontzettend veel shops en vervolgens ergens lekker koffie gedronken.

Toen verder naar een wijnhuis met wijnproeverij. Een aantal vzn ons heeft dit gedaan maar ik had hier niet zo del zin in dus heerlijk met een aantal van de groep buiten gezeten in de zon.

Nu op weg naar Kaapstad waar wij zo tegen 14.00 uur verwachten aan te komen en dan moeten we helaas afscheid nemen van Marco. 😥

Vanmiddag na de lunch al naar de Tafelberg gegaan want het zicht was goed. 's Avonds met 10 man in een soort van eetcafé gegeten.

Dag 22. Kaapstad

Vanmorgen alleen richting Waterfront gelopen omdat ik naar Robbeneiland zou gaan. Alle anderen gingen naar Kaap de Goede Hoop. Aangezien ik daar 20 jaar geleden al was geweest en toen niet nasr Robbeneiland ben geweest koos ik daarvoor. Het stormde enorm en Riaan zei al dat hij hij zich afvroeg of het wel door zou gaan.

Nou niet dus. 😦 Mijn ticket nu maar omgezet naar morgenmiddag 13.00 uur. Dat moet nog net kunnen. En dan maar duimen dat het morgen niet stormt.

Dit houdt wel in dat ik de Tafelberg niet kan beklimmen maar aangezien mijn enkel toch nog niet helemaal goed voelt moet het waarschijnlijk allemaal zo zijn. 😀

Vanaf waterfront dus toen maar een heel eind gelopen omdat ik de dag natuurlijk wel door moest komen. Niet echt veel bijzonders gezien moet ik je zeggen. Toen ik onderweg naar het hotel liep kwam ik Wilma nog tegen. Die zou om half 1 vertrekken nasr Hermanus waar ze nog 1 week blijft. Met haar nog even een marktje overgelopen en wat gedronken. Toen naar het hotel terug en zo tegen 13.00 uur samen met Riaan haar uitgezwaaid. Vervolgens terug nasr de kamer, lekker gedoucht en vast mijn tas voor de terugweg klaar gemaakt. Zo tegen 15.00 uurnog even naar Bo-kaap gelopen waar allemaal gekleurde huizen zijn. Meer dan dat is het ook niet. Zo tegen 17.00 uur terug en de verhalen van de overige mensen gehoord over Kaap de Goede Hoop. 's Avonds met 11 mensen bij het waterfront gegeten. Met taxis terug en in het hotel weer eens de bar gesloten.Is hier ooknietzo moeilijk want die gaan meestal om 22.00 uur dicht en soms zoals nu om 00.00 uur.

Niels had nog een fles wijn op de kamer dus diehebben we ook nog even meester gemaakt en de laatste avond goed gevierd. Zo tegen 2.30 zijn we maar eens naar bed gegaan.

Dag 23 Kaapstad --> Amsterdam

Lekker uitgeslapen en heerlijk rustig aan gedaan. Het enige dat op he te programma staat en dat nu naar alle waarschijnlijkheid wel door gaat is Robbeneiland vanmiddag om 13.00 uur.

Zo tegen 11.30 uur samen met Michael, Arjan en Nadine vertrokken naar het waterfront. Zij probeerden nog een kaartje te bemachtigen voor Robbeneiland maar helaas is dit niet gelukt. Wij bleven dus met z'n 7en over. De boottocht er naartoe duurde ongeveer 45 minuten, vervolgens een bustocht gehad over het eiland maar we verstonden de gids zo slecht dat we er niets van begrepen. Daarna met een andere gids de gevangenis gezien en dat was het meest interessant. In 1978 kregen ze pas bedden via het rode kruis en alle tijd daarvoor sliepen ze op een heel dunne "matras". Nelson Mandela heeft hier 19 jaar (1963 t/m 1982) van zijn totale gevenagenistijd van 27 jaar doorgebracht. Eind 1996 is de gevangenis gesloten.

Tijdens onze tour kregen we ook een berichtje van de KLM dat onze vlucht een vertraging heeft van 2.55 uur. Dat hebben ze goed getimed want vanaf 3 uur moeten ze betalen. 😉 Aangezien dat toch niet te timen is op 5 minuten ben ik benieuwd of dit de 2e keer wordt dit jaar dat ik een vergoeding krijg vanwege vertraging. Ik baal er wel van want nu houd ik helemaal geen vrije tijd meer over op zondag en mis ik daarbij ook nog een stuk van FC Twente. 😣 De KLM hield het idd binnen de 3 uur. Het isnu 14.55 en zit in de trein van Amersfoort naar Enschede.

Zoals het er nu naaruit ziet ben ik op tijdvoor FC Twente.

Het normale leven gaat dan weer beginnen.

Tot slot kan ik zeggen dat Zuid-Afrika een prachtig land is maar in geen enkel opzicht heb ik er "mijn" geliefde Afrika in gezien. Morgen eerst mijn enkel laten intapen want die is goed dik en dan even op water en brood want de wijntjes en het heerlijke eten hebben wel wat kilootjes toegevoegd. 😯

Allemaal bedankt voor jullie reacties en tot de volgendevakantie/reis waar dan ook maar op deze prachtige aardbol.

Later......

1. Hanneke:
    15 oktober 2018
    Home sweet home, en toch kijk je alweer uit - net als ik - naar een volgende reis. P