Dag 16 t/m 18

8 oktober 2018 - Plettenbergbaai, Zuid-Afrika

Dag 16 Lesotho --> Graaff Reinet

Vandaag een heel lange reisdag gehad. Zo tegen een uur of half vijf kwamen we aan en vervolgens was er nog een excursie naar de Vallei van Verlatenheid. Ik had hier niet zoveel zin meer in en ben samen met Yvonne al ast Graaff Reinet gaan verkennen. Het is een van de oudste Europese stadjes in Zuid Afrika met heel veel nationale monumenten en koloniale huizen. Het is goed beloopbaar en met een uurtje waren we er ook wel klaar mee.

's Avonds in onze lodge gegeten. Hier is het verschil tussen zwart en wit nog erg zichtbaar helaas. De zwarte mevrouw uit de keuken kwam met het grote dienblad aan onze tafel en het werd uitgeserveerd door de blanke werknemers van het hotel. Ik kan hier heel slecht tegen en heb er moeite mee om dit te zien. Toch is het helaas niet anders want ook onze buschauffeur laat de zwarte mensen de koffers in de bus plaatsen. Uiteraard worden ze hier voor betaald en zo zien ze het hier dan ook. Op deze manier heeft er weer een aantal werk.

Dag 17 Graaff Reinet --> Tsitsikamma Nationaal Park

Vandaag kon ik uitslapen omdat ik Graaff Reinet toch al had gezien. Wel ben ik nog verschillende kerken in gelopen met de hoop op een kerkdienst met een gospelkoor maar Riaan had al gezegd dat dat hier niet was. Het was dan nog ook eigenlijk nergens anders dan bij ons.

Tegen 10 uur vertrokken voor wederom een reisdag naar de kust. Ik vond het dit keer heel lang duren en kon niet ook niet wakker blijven. Steeds dommelde ik in.

Dag 18 Tsitsikamma nationaal park.

Na hetbontbijt vertrokken naar het nationale park waar we mooie wandelingen konden maken. Boven niet maar hoe verder we het dal inreden werd de mist almaar erger. We hoopten nog dat deze op zou lossen maar dat gebeurde helaas niet. Samen met Niels, Mannus en Rianne begonnen we aan de moeilijkste wandeling naar een waterval. We moesten veel over rotsen klauteren. Bij het eerste plateau hield Rianne het voor gezien. Zij vond het te griezelig en keerde om. Met z'n 3en zijn we verder gegaan.

Vlak voor de waterval, dus op het verste punt verstuikte ik mijn enkel en viel. De knieën kapot (maar dat vind ik niet erg) maar wel veel last van mijn enkel. Gelukkig kon ik er nog op lopen dus de enkelband was niet gescheurd en de enkel dus ook niet gebroken. De terugweg ging dan ook nog redelijk goed. Net geluncht en ik moet zeggen dat ik hem nu wel heel erg voel. Zal wel stijf en dik worden. Straks wanneer we thuis zijn maar eens kijken hoe het eruit ziet.

Nu nog even wat winkeltjes bekijken en met een uur gaan we terug naar ons onderkomen vlak aan zee.

Toen iedereen zag dat ik toch wel redelijk strompelend naar de bus ging kreeg ik van alle kanten hulp aangeboden. Niels had wonderspray (wat voetballers ook gebruiken), José had een rekkous en Arjan heeft tape bij zich. Toch fijn dat ik met een groep op vakantie ben. 😉

Annemieke en Janny, ik weet dus niet of ik maandag alweer kan tennissen maar dat laat ik jullie bijtijds weten.

Vanavond bereiden Marco en Riaan een braai voor ons.

Heb al best trek dus dat zal wel lekker worden.

Later......

1. Hanneke:
    8 oktober 2018
    Doe beetje voorzichtig aan meisje. Zou zonde zijn als je niet kan lopen de komende dagen. Geef je enkel wat rust en met al die hulp erbij moet het goedkomen.
  2. Jane:
    9 oktober 2018
    Hoi, ik heb nu de tijd genomen om alles goed te lezen, wat een vakantie heb je, alweer een topper. Tennissen zien we wel volgende week. Wij hebben het ook fijn gehad, gaan volgend jaar weer. Veel gedronken maar geen katers.😺😻🙀😸😼😿😹😽😾. De laatste week nog heeeeel veel plezier en mooie verhalen sturen, gruss gott🤰🍷🌭🍀
  3. Annemieke:
    9 oktober 2018
    Ook ik lees nu pas je reisverslag. Wat jammer dat je je enkel verstuikt hebt. Hier moet je inderdaad veel mee rusten. Hopelijk kun je dit combineren met het programma de komende dagen. Wens je nog hele leuke tijd in Afrika en laat je anders maar verwennen.