Dag 14 en 15 Lesotho

5 oktober 2018 - Lesotho, Zuid-Afrika

Dag 14 Malealea in Lesotho

Oh echt dit is mijn Afrika!! Volop genieten hier. Gisterenavond na het eten lekker bij elkaar gezeten in een soort bar/kamer waar ook een poolbiljart stond.

Dus ook nog even poolbiljart gespeeld. Altijd leuk om te doen. Heerlijke rode wijn erbij. Dat kon nu wel weer 😂

Om 22.00 uur gaat hier het licht uit en moet je het dus doen met zaklamp of kaars. Maar ja de laatste ronde houdt natuurlijk niet in dat wij al naar onze huisjes gaan. Dus zo tegen 22.45 zijn we maar eens opgestapt.

Vanmorgen na het ontbijt hebben we een heerlijke wandeling gemaakt van zo'n 5 a 6 uur. Wat een schitterende omgeving is het hier! Soms voel je je Laura van Het kleine meisje op de prairie en het volgende moment klauter je een berg op. We hadden 3 gidsen bij ons. Hele leuke jongens die hun werk met heel veel plezier uitvoerden. Zo tegen kwart over 4 waren we terug. Toen eerst een biertje en daarna een heerlijke douche waar ik wel aan toe was.

Morgen ga ik met Dirk een berg beklimmen. Ook een wandeling van een uur of 6 maar veel intensiever dan vandaag. Even afzien op vakantie vind ik heerlijk en daarbij wil ik hier in Lesotho alles eruit halen wat er uit te halen is. Zo mooi vind ik het hier.

Na het avondeten speelt Riaan weer heerlijk gitaar.

Echt ik heb het gevoel dat ik al ik weet niet hoe lang weg ben. Iedere dag moet ik nadenken over welke dag het is. Dat is pas vakantie!! 👍

Dag 15 Malealea

Na het ontbijt samen met Dirk (Belg 54 jaar) en Maikel (Dordrecht 41 jaar) de berg Fuku Fuku opgeklommen. Dit is de hoogste berg van de streek Malealea waar we nu zijn. Het duurde 4 uur voordat we boven waren. Daar geluncht en toen in ongeveer 2,5 uur naar beneden. Wat een fantastische dag was het! 😀

Ik vroeg aan Maikel of hij niet meedoet met Stoptober. Nee zegt hij want dit is het enige verkeerde wat ik nu nog doe. In vergelijking met vroeger mag ik hier heel blij mee zijn. Toen vertelde hij dat hij tussen zijn 15e en 32e verslaafd was en dat hij nu 8 jaar clean is. Verslaafd aan alles wat maar met roken te maken heeft. Het begint met experimenteren maar wanneer je dan de verkeerde vrienden hebt gaat het dus mis. Kliniek in en uit maar niets hielp. Zelfs in de kliniek was er wel wat voorradig. Iemand van de AA heeft hem toen uitgenodigd voor een gesprek en dat verliep zo goed dat hij een buddy kreeg die hem begeleidde en zo is hij er vanaf gekomen. Vanaf het begin van de reis heb ik al een zwak voor deze jongen. Hij is ontzettend rustig en heel lief. Zo zie je maar weer dat elk huisje zijn kruisje heeft. Ook heeft hij al een zus verloren aan aids. Zij was overigens niet verslaafd maar heeft het dus op een andere manier opgelopen. Misschien heeft dit wel meegeholpen aan zijn verslaving aangezien hij ook een nakomertje is.

Terug naar de tocht. Fantastische vergezichten. En aangezien we echt de hoogste berg beklommen hadden we een echt panoramauitzicht.

Zo mooi! Op de weg naar beneden zag onze gids een herder op best wel grote afstand. Hij vroeg of hij een appel wilde. Uiteraard wilde hij dat. Speciaal voor die appel liep hij ik weet niet hoe ver naar boven. Ik had ook nog een appel en banaan over en ik heb hem mijn fleece gegeven. Hij ging helemaal blij weer terug naar zijn kudde.

In een klein dorpje zag ik 2 jongetjes en vroeg of ik een foto van hun mocht maken. Ja hoor geen probleem. Een van de twee hield iets heel trots omhoog. Ik wilde hun een snoepje geven en toen zag ik dat ze van prikkeldraad een auto hadden gemaakt en met doppen of iets de wielen. Ik hield hun de zak snoep voor waar ook rolletjes pepermunt inzitten en de eerste pakte gelijk die hele rol, plus nog een rol menthos en een los snoepje. Ik moest er ontzettend om lachen. Ik zei dat is goed maar dan moet je het wel delen met je vriendje. Hij deed net of hij het niet snapte maar ik ga er maar vanuit dat het goed is gekomen. Ik had ook na kunnen gaan dat het zo zou verlopen want ik heb dit al eerder op een andere reis meegemaakt. 😃😄

Zo tegn kwart over 4 waren we terug. Moe maar voldaan. Het pilsje smaakte dan ook weer fantastisch en de douche laat je weer herboren voelen. Helaas vertrekken we morgen uit Lesotha om weer verder te gaan in Zuid Afrika.

Later....

1. Hanneke:
    6 oktober 2018
    Oh wat mooi allemaal. Ik gun je dit zo maar wordt tegelijk een heeeeeel klein beetje jaloers 😶.
  2. Hanneke:
    7 oktober 2018
    Haha waarom joh? Nog even en je gaat alweer naar New York.