Dag 10 t/m 13

3 oktober 2018

Dag 10 St. Lucia

Vanmorgen moesten we alweer om 5.30 vertrekken omdat we walvissen gingen spotten. Aangezien er een aardige wind stond gingen we naar een baai 45 minuten rijden verderop omdat de kans hier groter was om ze te zien.

Na zo'n 20 min. werd Maria al zeeziek. Gelukkig had de rest van ons geen last. De walvissen waren niet aktief dus weinig kunnen spotten. Gezien het weer zou de kans om ze te spotten juist heel groot zijn maar het zat ons dit keer niet mee. Alles op veel te grote afstand of alleen maar een stuk van de rug. Eén keer kwam er een hoog uit het water maar op dat moment keek ik natuurlijk net naar de andere kant. 😕 Gelukkig heeft Mannus er een prachtige foto van kunnen schieten dus die wordt nog wel doorgestuurd.

Tegen 12.00 uur weer terug en een paar uur vrij want zo tegen 15.30 gingen we wederom op de boot maar nu voor een rustig tochtje op een rivier waar de krokodillen en nijlpaarden van dichtbij te bekijken waren. Ook een mooie zonsondergang gefotografeerd.

Vanwege het lullige lunchpakket dat we 's morgens meekregen hadden we na dit boottochtje behoorlijke trek en zijn met 5en direct wat gaan eten. Gelukkig was er wifi en zag ik dat Twente alsnog had gewonnen terwijl ze met rust met 0-1 achterstonden. Ook Karin, Marjo en Nadine waren blij omdat Feyenoord ook gewonnen had. Leuk hoor zoveel vrouwen in de groep die van ⚽⚽ houden.

Vanmiddag in de zon het boek Open van Andre Agassi uitgelezen. Voor iedereen die benieuwd is naar het leven van een topsporter is dit een aanrader. Pffff best wel triest dat leven van hem.

Inmiddels is het 22.00 uur en ik doe mijn oogjes dicht want ben moe. Morgen een lange reisdag voor de boeg.

Later.....

Dag 11 St. Lucia --> de Drakensbergen

Vandaag een lange reisdag voor de boeg. We zijn in KwaZulu-Natal. Dit vind ik zo'n echt afrikaans woord. Heerlijk. 😃 In deze streek zijn de mensen heel erg (bij)gelovig. Mensen zijn hier heel bang voor de Tokolossie. Dit is een soort dwerg met een heel lange baard/gremlin die onheil brengt. Daarom leven de mensen hier ook in ronde hutjes zodat de Tokolossie zich niet in een hoek kan schuilhouden mocht hij binnenkomen. Verder zijn de mensen bang voor slangen en daarom is een ronde hut ook prettig zodat de slang geen hoek kan vinden om zich te verstoppen. De mensen geloven dat wanneer er een slang binnenkomt deze de ronding van de hut volgt en dan vanzelf weer bij de uitgang komt en de hut dus weer verlaat.

Toch heb ik in Zuid-Afrika veel minder het echte Afrika gevoel dat ik altijd in andere landen heb gehad. Het komt denk ik omdat het er hier toch rijker is dan in andere afrikaanse landen. Mensen zijn hier veel beter gekleed en hun kleren zijn gekleurd en niet zo grijs/bruin zoals in andere landen het geval is door het vele stof en het vele wassen. Ook is hier volop eten wat in andere landen ook nog niet het geval is.

Later....

We hebben geluncht in Durban aan de zee. Dit is een zeer grote stad waar vandaan veel geëxporteerd wordt.

Toyota en Toyota onderdelen worden hier het meest geëxporteerd . Een jaar of 10 terug was Durban een mooie stad met uitstraling maar de laatste jaren is het zwaar in verval geraakt. Het wordt dan ook niet meer aangeraden om 's avonds alleen over straat te gaan. Ook is in Durban het stadion te vinden waar de (halve) finale van het WK voetbal in 2010 is gespeeld. Je hoeft niet echt naar Durban voor een citytripje is mijn mening. ☺

Durban heeft de grootste shoppingmall van Zuid-Afrika.

Gelukkig alleen maar langs gereden en niet gestopt. 😂

Zo tegen half 6 aangekomen bij onze lodge voor de komende 2 nachten. Prachtig gelegen in terrasvorm met een schitterend uitzicht. We kwamen net voor de zonsondergang aan die we uiteraard gefotografeerd hebben met de Drakensbergen op de achtergrond. Djoser én Koning Aap waren er ook. Iedereen kwam tot de conclusie dat we we blij met onze keuze voor Sawadee gezien het zeer hoge grijsgehalte in de andere groepen. 😂😂 in deze lodge hebben ze een ontzettend gezellige bar wat natuurlijk helemaal verkeerd is, haha. Na het eten dan ook direct de bar ingedoken met een man of 10 en de wijn goed laten vloeien. Té goed kan ik wel zeggen. Zo tegen kwart voor 12 heb ik José naar haar kamer gebracht en ben zelf weer terug gegaan. Vervolgens nog een fles wijn besteld waardoor we denk ik per persoon toch zeker aan 1 fles de man/vrouw kwamen.

Tegen een uur of 1 er toch maar een eind aan gemaakt en dat was maar goed ook. Samen met Lorraine terug gelopen. Zij had haar kamer een terras lager dan waar ik mij kamer had en ik zei dus tegen haar bij het opsplitsen dat zij nog iets naar beneden moest en dan ook thuis was.

Hoe ze het voor elkaar heeft gekregen dat weet ik niet maar Riaan heeft haar van de parkeerplaats geplukt (die toch echt een stuk verder lag) en naar haar kamer gebracht. Ook ikzelf kwam vanmorgen mijn uitgedane kleding ergens het bed tegen en ben blijkbaar zo het bed ingedoken zonder nachtkleding. Tja die laatste fles was net teveel van het goede. Verdere details zal ik jullie besparen. 😲Nadine was overigens onze dj die avond met allemaal heerlijke muziek uit haar Spotify lijst.

Om 7 uur liep de wekker weer af en stond er een wandeling op het programma. Gelukkig heb ik nooit last van een kater maar fris en vrolijk was ik nu bepaald ook niet. Naarmate de wandeling vorderde werd het beter. Een zeer mooie wandeling in de Drakensbergen van zo'n 3,5 uur.

Zo tegen 14.00 uur terug en geluncht. De rest van de middag voor het eerst deze vakantie VRIJ!!! Oh wat kun je daar dan van genieten. Straks nog even met Joke (mijn kamergenote waar ik het erg mee getroffen heb) een rondje om het meer lopen om nog wat vogels te spotten.

Dan om 19.00 uur eten en ik denk dat ik vanavond de alcohol maar eens oversla. 😃

Dag 13 Op naar Lesotho

In Zuid-Afrika hebben ze een jaarlijkse competitie wie de beste Cooksisters kan maken. Je zou het kunnen vergelijken met onze jaarlijkse oliebollenwedstrijd.

Cooksisters is een lekkernij gemaakt van gevlochten deeg gedrenkt in siroop. Oma Rooi wint deze competitie al ettelijke jaren. De prijs? Een jaar lang gratis deeg.

En... uiteraard werd deze lekkernij uitgedeeld in de bus door Riaan.

Aangezien de meeste mensen hier geen koelkast hebben wordt het vlees hier gepekeld en gedroogd. En wordt het vaak met op deze manier gegeten. Men noemt dit Biltong.

Ookmhier had hij een zakje van gekocht. Een beetje te vergelijken met onze harde worst.

Biltong wordt vaak gegeten als toetje of als snack na bijv. het sporten.

Vanmorgen om 8.00 uur vertrokken naar Lesotho. Wederom een klein koninkrijk dat geheel omringd is door Zuid-Afrika. De koning van Lesotho heeft maar 1 bokkie en 2 kinderen. Geheel anders dus dan de koning van Swaziland. Zojuist al de provinciegrens gepasseerd van daar komt ie nog een keer ☺ KwaZulu-Natal naar Vrijstaat. Nu rijden we dwars door The golden gate national park. Tussen allemaal rotsformaties van kalksteen door. Prachtige kleurschakeringen in de lagen van de bergen. Echt fantastisch mooi. Helaas zijn er wat problemen met de bus waardoor deze soms hapert. Met de dieseltoevoer is iets aan de hand. Nu maar hopen dat die het volhoudt.

Zojuist de grens overgestoken en we zijn dus nu in Lesotho. Een verschil vandag en nacht met Zuid-Afrika. Hier herken ik het Afrika zoals ik het al vele malen eerder heb gezien. Lesotho is het armste land van zuidelijk Afrika en dat is te zien. De mensen zij hier grauw gekleed wat komt door de ouderdom van de kelding en het vele wassen. Kleding is kapot. Kleine kinderen lopen op goedkoop plastic schoeisel of zelfs blootvoets. Zoals velen weten spaar ik hoedjes uit verschillende landen die thuis in mijn trapgat hangen. Er stond een jongen met 3 hoedjes in zijn hand. Heb je nog meer vroeg ik? Ja! Kom maar mee naar mijn shop. Ik mee en idd daar lagen er ook nog 3. 😂😂 Dat was dus zijn hele verkoopvoorraad. Carla maakte al direct een grap dat hij ieder jaar op 1 jan. gesloten is ivm balansen. Dan moet hij zijn voorraad tellen. 😂 Verkoopkraampjes bestaan hier dan ook uit golfplaten en menig huis overigens ook. Helaas slapen wij in een andere lodge dan aangegeven in het programma. Dit is op zich niet zo erg ware het feit dat we nu veel minder van Lesotho zien. Daar baal ik eigenlijk wel een beetje van. We zouden nl. Een heel spectaculaire weg nemen, een bergpas, dwars door Lesotho om bij onze lodge te komen. Nu hebben we een andere grenspost gepakt en zien daardoor maar een heel klein stukje van Lesotho wat door vorige vakantiegangers omschreven wordt dat het in letterlijke én figuurlijke zin gezien wordt als hoogtepunt van je reis. 😩😢

Iets dat je in Z-A helemaal niet zag. Ook hebben deze jongens dekens om net zoals de Masai in Kenia.

Het voornaamste exportproduct is..... water. Wat met namen naar Z-A wordt geëxporteerd.

En ook vanmiddag had Riaan weer iets traditioneels Z-A voor ons. Bij ons kennen we verrassingseieren voor kinderen, in Z-A kennen ze Zoo koekjes. Dit zijn biscuitjes met een heel harde fel gekleurde glazuurlaag erop en daar weer in wit hard glazuur een beestje op. Mierzoet dus. 😲

Later...

1. Annemieke:
    4 oktober 2018
    Hallo Ellen. Janny en ik dachten dat je wel tegen een paar glaasjes wijn kunt. Wij drinken hier dagelijks een fles p.p. (druivensap) leeg maar dan zonder kater. Jij vermaakt je best zo te lezen. Wij hebben al 2 tiroler avonden meegemaakt en voetbalveld gezien waar Nouri in coma is geraakt. Was n.l. ook in Mayrhofen. Nog veel plezier en groetjes van ons.
  2. Hanneke:
    4 oktober 2018
    Tja er is altijd baas boven baas en daarbij denk ik dat het wel wat meer was dan 1 fles p.p.
    aangrijpend lijkt mij dat om het veld te zien waar Nouri voor het laatst gezond was.
    jullie ook nog veel plezier.
  3. Hanneke:
    5 oktober 2018
    Volgens mij heb je een hele leuke reis.
  4. Hanneke:
    5 oktober 2018
    Hoi Hanneke. We hebben idd een heel leuke groep maar nu in Lesotho voel ik me thuis. Zuid Afrika is mooi maar ik heb er niet het afrika gevoel zoals bij de landen boven Zuid Afrika.