dag 12 Treinreis Sahambavy naar Manakara

26 juli 2015

De trein zou dus om half 9 vertrekken en nu zitten we al weer in ons hotel omdat de laatste berichtgeving 11 uur is. Maar hoe dan ook de groep wil per se met de trein.Dit schijnt een hoogteunt te zijn van deze reis en zoveel hebben we er nog niet gehad dus nu maar hopen dat het niet nog later gaat worden want dan kan het maar zo zijn dat Jaap de knoop moet doorhakken en voor de bus moet kiezen.De treinreis begint in de bergen en daalt af door tropisch regenwoud naar de oostkust. Op elk station worden er snacks verkocht door de plaatselijke bevolking dus dat wordt smullen onderweg. Aangezien de trein minstens 1 uur doet over 10 km zullen we bij elk station wel wat te eten of te drinken kopen. Foto's zal ik maken en later bijvoegen. Ik weet nu eindelijk hoe ik dat voor elkaar krijg.

Ok het is hier dus niet anders dan bij ons met de NS.
Ook hier dus flinke vertraging. Zo tegen half 12 kwam de trein dan eindelijk voorrollen. Dat was dus 3 uur later dan in eerste instantie gepland maar gelukkig nog net op tijd voordat Jaap zou hebben gezegd dat we met de bus zouden gaan. Het limiet lag bij 12.00 uur. De trein zou er zo'n 9 uur over doen dus we hadden de dag ervoor al van alles ingeslagen. Ook kon je bij elke station wel wat te eten kopen, al was het vaak hetzelfde. Vooral het eerste station dat we aandeden was een beleving. Hier stoppen ze gewoon totdat alles is uitgepakt dan wel ingepakt is.
En dat kan dus heeeeeeel lang duren. Meestal sta je al gauw zo'n 15 tot 20 minuten op elk station. Maar er is zoveel bedrijvigheid dat dat totaal niet erg is. Hier zie je dan toch het echte leven zoals ze dat hier leiden. Op ongeveer 4 stations voor het einde hebben we wel 1,5 uur moeten wachten. De reden: er zijn hier in Madagascar verkiezingen voor nieuwe burgemeesters. Deze worden op 31 juli gekozen maar net als overal wordt er hier ook campagne gevoerd. En een van de kandidaten deed dat dus op die beruchte plek 4 stations voor het einde. Daarbij reisde deze persoon in de trein dus werd er netjes gewacht. Ze deelde ballen uit aan de kinderen en nog veel meer promotiemateriaal had ze bij zich. Al met al kwamen we dus zo tegen half 12 's avonds aan. Ook omdat er onderweg nog een paar keer een koppelingsslang uit elkaar knapte die provisorisch geplakt moest worden.
Ook maar even gedoucht na een hele dag dieseldampen te hebben gesnoven. En.... dat was niet overbodig. Jeetje wat we allemaal uit die haren kwam, getver. Kortom half 2 lag ik in bed. Gelukkig hoefden we pas om 9 uur de volgende ochtend te vertrekken dus al met al viel het nog mee.

Later....