dag 14 t/m 16

23 september 2014

Dag 14

Vanmorgen om 7.00 uur ontbeten en om 8.00 uur vertrokken naar de haven voor onze mini cruise van 3 dagen. Na een half uur varen zijn we gestopt en hadden we 1,5 uur de tijd om te snorkelen. Deze plaats was minder mooi dan de vorige. Er waren wel vissen maar het koraal was erg kapot oftewel dood. Daarna terug naar de boot om te lunchen. Verder varen en bij het eiland Rinca aangelegd om de eerste komodo varanen te spotten. We hebben ze wel gezien maar aangezien het op het heetst van de dag was lagen ze allemaal in de schaduw en was er weinig aktiviteit te bespeuren. Een wandeltocht van 1,5 uur gemaakt over het eiland wat uit 80% savannelandschap en 20% bos bestaat. Terug op de boot verder gevaren tot voor het eiland Komodo. Hier vlak voor zonsondergang het anker uitgegooid om te overnachten. De koks hebben een heerlijk diner klaar gemaakt. Het lekkerste eten tot nu toe wat mij betreft. Vannacht gaat er een groot aantal mensen buiten op het bovendek slapen. Heerlijk onder de sterrenhemel. Uiteraard lig ik hier ook bij. Later.....

Dag 15

Nou de sterrenhemel was prachtig maar het slapen ging iets minder. Erg veel wind en Sebastiaan liep nogal veel 's nachts rond over het dek. Uiteraard wel volgehouden tot de volgende ochtend 6.00 uur. Toen opgestaan en ontbeten. Vervolgens naar Komodo gevaren en hier wederom een wandeling van 1,5 uur gemaakt. Varanen warmen zich eerst op in de zon en zo tussen 7 en 11 uur ' s morgens zijn ze het meest aktief. Ook al is het maandag volgens mij dachten die varanendat het nog zondag was en dat ze moesten uitslapen of zo. Ze waren weer net zo lui als op het heetst van de dag. No activity te bespeuren. Gelukkig was er helemaal op het eind van de route 1 varaan die ons nog iets van aktiviteit liet zien. Hij wandelde een eind over het terrein waardoor we hem mooi konden fotograferen. Ze hebben een hele lange tong die in een v-vorm eindigt. Net als bij een slang. Verder hebben we een hert gezien die een heel grote rode plek had bij zijn achterste. De ranger vertelde dat het hert was gebeten door een varaan en dat hij in een 2 tot 3 dagen zou sterven. Varanen bijten hun prooi waardoor er bacterieën in de prooi terecht komen die zich verspreiden en de prooi dus langzaam maar zeker steeds zwakker maakt met uiteindelijk de dood tot gevolg. Als een varaan zijn prooi heeft gegeten dan kan hij daar ongeveer een maand op teren voordat hij weer op zoek moet naar eten.

Na de wandeling weer heel veel tijd gehad om te snorkelen of op het strand te liggen met tussendoor een lunch op de boot. Daarna van 3 tot 6 gevaren en nu weer het anker uitgegooid voor onze 2e overnachting. Deze 3 dagen voelt als vakantie in een vakantie. Heel erg lekker dus.

Later.....

Dag 16

Vannacht maar 1 verdieping lager geslapen waar het wat minder winderig was. Ook beter geslapen dus. Maar wel weer kort want om 6.00 uur stond ik al weer klaar wakker in mijn bikini. Lekker bananenpannenkoeken voor ontbijt gehad vervolgens een uurtje gevaren en toen weer gesnorkeld in een mooie baai. Weer nieuwe vissen waargenomen. Wat is snorkelen toch ontzettend mooi om te doen. En wat een prachtige vissen bestaan er. Gelukkig was hier het koraal ook nog wat beter dan op de vorige snorkelplaatsen. Vervolgens nog 5 uur moeten varen over een iets wildere zee met tussen door nog een lunch. Heerlijk meedeinen op de golven. Ondertussen wat lezen op mijn e-reader. Tegen 3 uur waren we op Sumbawa ons volgende eiland wat we eigenlijk alleen maar met de bus doorkruisen. Na aankomst nog 1,5 uur in de bus en de eerste beelden van Sumawa in me op kunnen nemen. De huizen staan hier veel dichter op elkaar en zijn ook kleurrijker dan op Flores. Ook nu al mooie rijstplateaus gezien die ik op Flores niet zoveel gezien heb. Ook lopen hier veel aapjes langs de kant van de weg. Nu stop ik want straks gaan we uit eten met de hele groep en ik moet dit ook nog anders verwerken om te versturen naar jullie allemaal. Leuk te horen dat mensen enthousiast zijn over mijn verhalen en dat ze zelfs toegevoegd willen worden op de maillijst. Ik kan jullie nog 1,5 week "verblijden" met mijn verhalen en dat is de pret helaas voorbij. Maar nu nog volop genieten en dat doe ik zeker! Met volle teugen!!! Later.....