dag 5 t/m 7

15 september 2014

Dag 5

Een lange dag met veel stops onderweg. Eerst bij een dorpje waar de traditionele huizen van Flores nog te zien zijn. Vervolgens doorgereden naar de noordkant van het eiland waar we heerlijk aan zee een koffiestop hebben gehad. Uiteindelijk ' s avonds aangekomen in een prachtige ecolodge aan de voet van de Kelimutu vulkaan. De badkamer was buiten de kamer. Heel grappig. Je ging gewoon door een deur waar je normaalgesproken de badkamer inloopt maar nu liep je dus naar een ruimte waar alleen maar een muur omheen stond en dat van boven geheel open was. Had wel iets. Heel vroeg ons mandje in want morgenvroeg om half 4 op om de zonsopgang te zien bij de Kelimutu vulkaan. Kort nachtje dus. Hoezo vakantie? Later....

Dag 6.

Om half 4 dus op en direct de bus in. 1 uurtje rijden en vervolgens 3 kwartier klimmen om op de vulkaan te komen. Vanaf boven keek je in 3 kratermeren die heel vaak per jaar van kleur veranderen. Niemand heeft hier een verklaring voor. De ene was nu turkoois, de tweede bruin en de derde zwart. Na zonsopgang de afdaling weer ingezet en uitgekomen bij een waterval. Daarna terug nasr de lodge waar we een bananenpannenkoek hebben gegeten als ontbijt. Om half 10 de bus in voor een zeer lange rit naar Riung. We waren er bijna toen een vrachtauto ons tegemoet kwam op een weggetje waar 2 normale auto's elkaar amper kunnen passeren maar geen bus en vrachtwagen dus. Dat was even manouvreren voor onze chauffeur maar uiteindelijk is het gelukt. Zo tegen half 7 kwamen we aan bij een oud klooster wat nu dienst doet als overnachtingsadres. We verblijven hier 2 nachten. Later....

Dag 7

Na een vervelende nacht, zeker voor Nicolet want zij was goed ziek en moest maar liefst 3 keer overgeven, stonden we zo rond 8 uur op. Na een lekker ontbijt gingen we naar de haven wat een half uur lopen was. Nicolet bedacht zich daar nog even of ze terug zou gaan maar uiteindelijk toch meegegaan waar ze achteraf geen spijt van heeft gehad. Al is ze de hele dag op de boot gebleven. Alles beter dan alleen achterblijven. Gelukkig gaat het nu ook al beter met haar. Aldaar (we waren bij de haven) de groep verdeeld over 3 groepen en dus 3 bootjes en op weg naar een paradijselijk eilandje in het nationaal park Tujuhbelas. Mooi wit zand en heel veel mooie vissen gezien. Helaas was al het koraal zo goed als dood. Zelfs nimovisjes en van die prachtige maanvissen zwommen er! Het water was heel helder dus we konden alles goed bewonderen. Tussen de middag een heerlijke visbarbeque gehad op het strand. Rode snapper, witte snapper en een papagaaivis met mie, heerlijke groentes en kroepoek. En een banaantje na. Daarna weer gesnorkeld en tegen half 4 naar een ander eiland gevaren waar duizenden vliegende honden (een groot soort vleermuizen) leven. Zogenaamde kalongs. Die hangen op de kop in de takken van halfdode bomen. Daarna weer terug naar de haven van Riung en terug naar ons overnachtingsadres. Al met al een echte vakantiedag. Later......