dag 8 en 9

16 september 2014

Om 7 uur eruit, ontbeten en weer op weg. Na 4 uur hobbelen met 1 kleine stop om de benen te strekken aangekomen bij Soa een complex met natuurlijke warmwaterbronnen. Hier zo'n 2,5 uur heerlijk gepoedeld en ons meegenomen lunchpakket opgegeten. Het was een prachtig complex met allemaal stroomversnellingen. Heerlijk onder een zeer warme waterval gezeten. Een heerlijke massage voor je rug. Wel goed je bikinihesje vasthouden want anders was je die kwijt.Vervolgens weer ongeveer 1 uur in de bus naar Bajawa gelegen op 1200 meter hoogte. Een klein stadje. Er waren 2 jongetjes die elk op een skeeler gezeten naast elkaar de asfaltweg naar beneden afgingen. Geweldig! Ik heb ze mooi op de foto gezet. En een lol dat ze hadden die twee.

Sebastiaan is overigens ook al 2 dagen niet lekker en het lijkt erop dat hij wat teveel zon heeft gehad gisteren. Een lichte zonnesteek lijkt het op. Nu maar hopen dat het morgen weer een stuk beter gaat met hem mee omdat we overmorgen de groep voor even gaan splitsen voor de 2 daagse wandeltour.

Morgen is Hans jarig. Hij wordt 50. Artana onze locale gids heeft een taart voor hem laten maken die hij morgen bij het ontbijt al krijgt.  Morgen dus meer hierover. Later...

Dag 9

Vanmorgen om 7 uur opgestaan, ontbeten met een groot stuk taart die ze voor de jarige Hans haden laten maken en om half 9 weggegaan. 1 Uurtje bussen en daarna heerlijk zo ongeveer 3 uur gewandeld. Een paar authentieke dorpjes bezocht. Hier kent men het kaste systeem. De oudste dochter erft het huis en ook zijn de vrouwen hier de machtigste van de familie. Heeft een gezin alleen maar zonen dan gaat het huis naar de eerste schoondochter die ze krijgen. Dit mag alleen weer niet de oudste dochter van een gezin zijn aangezien zij al een huis erft van haar eigen ouders. Als je het dorp bezoekt dan ga je een trap op. Het aantal treden geeft aan hoeveel families er wonen in dat dorp. Meestal is een dorp opgebouwd in lagen en in de hoogste laag wonen dan de families uit de hoogste kaste en zo gaat het dan naar beneden. De deuren om een huis binnen te gaan zijn altijd lager dan de mensen lang zijn.Je moet dus altijd met een buiging het huis binnen. Dit doen ze zodat, wanneer je een huis betreedt altijd respect moet tonen voor de bewoners d.m.v. die buiging.

Een andere traditie is dat wanneer een stel gaat trouwen er een kip wordt geslacht. Blijkbaar heeft de tong van de kip net zoals bij een slang een spleet in het midden waardoor deze uit 2 delen bestaat. Na de huwelijksvoltrekking trekken ze de tong uit de kip en valt het linker gedeelte van de tong naar beneden dan wordt het een slecht huwelijk, valt het rechter gedeelte naar beneden dan wordt het een vruchtbaar huwelijk.

Wanneer er een huis wordt herbouwd, (uitbreiding van een dorp kan dus niet) dan wordt er een buffel geslacht. Op gezette tijden zijn er ceremonies waar mensen uit al dit soort dorpen bij elkaar komen om bijv. een toekomstige echtgeno (o) t (e) te vinden of om een opnieuw gebouwd huis in te wijden.

Vanmiddag hebben we niets op het programma staan dus heerlijk tijd voor onszelf. Straks even de bagage splitsen aangezien wij morgen met 4 mensen voor 2,5 dag afscheid van de rest van de groep nemen i.v.m. de Wae Rebo trekking. Waarover later meer. Later.....