dag 8 en 9

18 juli 2016 - Mccarthy, Alaska, Verenigde Staten

Dag 8 Faibanks - North Pole - Tangle Lakes

Vandaag om 8.00 uur vertrokken voor een lange rit.

Eerste stop was al na zo'n 30 kilometer bij North Pole. Hier woont dus de Kerstman. Het wordt gebracht alsof het heel wat is maar het stelt werkelijk niks voor. Eén hele grote Kerstman aan de straat,een paar echte rendieren achter gaas en een souvenirswinkel dat er aan de buitenkant uitziet als het huis van Santa. Uiteraard liep Santa rond in de winkel en was ik natuurlijk weer de eerste die bij hem op schoot ging voor de foto. Eerst verklaren ze je voor gek maar tja wanneer er één gaat dan willen ze allemaal ineens. Vervolgens doorgereden door een gebied dat je het best kunt omschrijven als Zwitserland. Bergen, besneeuwde bergen en 1 gletsjer gezien. Onderweg weer ergens gepicknickt waar Mike ons van alles heeftverteld over de pipiline die van noord naar zuid Alaska loopt. Dit schijnt zoveel op te leveren dat de mensen vanaf de dag dat ze geboren worden tot hun dood ieder jaar ongeveer $ 2000 per persoon ontvangen. Ook hoeven de mensen in Alaska geen inkomstenbelasting te betalen.

Aangekomen in Tangle Lakes was er de mogelijkheid om te kanoën wat 6 van onze groep nu aan het doen zijn. Ik had hier niet zoveel zin in dus zit hier nu aan de rand van het meer dit stukje te typen. Ik ga zo overigens wel terug want wordt lek gestoken door de muggen hier.

Zo even gedoucht en nu weer verder. Onze fantastische groep bestaat uit 15 mensen en Mike. 7 Belgen, 1 Amerikaan en 8 Nederlanders. Om met Mike te beginnen. Hij is geweldig! Helemaal mijn type en hij is zo gek als een deur. Was hij laatst zijn rijbewijs kwijt moest hij een nieuwe laten maken en heeft hij zijn haar heel debiel op zijn hoofd gezet. Eén toef omhoog en 2 toeven aan de zijkant. Net als die gek van the Young Ones. Dat mag dus blijkbaar ook allemaal hier. Heeft hij een riem om die van leer is zit er een gesp op met een naakte vrouw. Al zijn creditcards hebben gekke bijnamen alhoewel bijnamen voor creditcards hier naar mijn idee ook weer normaal is. Ik ben jaloers op het leven dat hij leidt. Morgen gaan we naar McCarthy en daar woont hij. Hij is ook bezig met een eigen huis en dat zullen we morgen vast te zien krijgen.

Dan de belgen. Er is 1 gezin bij met een zoon van 17. De vader en zoon zijn "echte" Belgen want die zeggen geen boe of bah. Zijn heel afwachtig. De moeder is wel gewend aan mensen die zich vrij gedragen en kletst vrolijk mee.

Dan zijn daar Heidi en Peter. Ja echt waar, geen grapje.

Dit is een vreselijk leuk stel van tegen de 50. Beiden hebben veel humor. Dan is er nog Rita (53) en onze benjamin is Lotte van 22 jaar. Heel klein meisje dat in een bakkerszaak werkt, bij haar vader thuiswoont en momenteel een opleiding volgt voor begravenisbegeleiding. In België schijnen heel verschillende takken in te zijn en zij volgt een opleiding om de mensen op te baren voor de schouwing. Vorig jaar was haar 1e verre reis. Ook naar Amerika maar dan de westkust. Ze is helemaal gek van Amerika..

Dag 9 Tangle Lakes - McCarthy

Tegen half 9 vertrokken naar de thuisbasis van Mike, McCarthy. Hij heeft hier en stuk land gekocht wasr hij nu zijn eigen huis op bouwt. Vandaagheb ik voorin op de bijrijdersstoel gezeten en ja dan heb je het mooiste uitzicht. Het was een prachtige route zoals bijna elke dag moet ik zeggen. Een lange reisdag die ons door een gebeid voerde dat je ook wel klein Zwitserland kunt noemen. Tegen 5 uur's middags waren we er. En wederom een prachtige locatie! Leuke huisjes waar we de komende 3 nachten verblijven. Na alles uitgepakt te hebben zijn we lopend naar het jart van het stadje gelopen. Ongeveer een half uur. Eerst heerlijk gegeten waar we voor het erst eens voor onze begripoen "normale" prijzen hebben betaald voir het eten. Het kan dus blijkbaar wel. Daarna na een plaatselijke bar gegaan maar we zaten met de hele groep bij elkaar dus geen contact met de plaatselijke bevolking.

Het haalde het voor mij dan ook niet bij gisteren en ben dan ook na 1 biertje naar huis gegaan.

Overigens is het wel een leuk plaatsje waar de hoofdstraat een soort van grindweg is en de huizen van hout zijn en lijken op de huisjes uit een westernfilm.

Later.....

1. Bert Hali:
    18 juli 2016
    Hey Ellen,
    leuk dat je je zo vermaakt en dat de groep ook leuk is.
    Dat bepaalt toch vaak het slagen van een vakantie.
    Ik lees niets meer over de beren- elanden en wolven, dus dat wordt later een bezoekje aan de dierentuin in Emmen.