dag 14

20 juli 2016 - Sutton-Alpine, Verenigde Staten

Dagelijks 14 Valdez - Sutton
Vanmorgen om half 9 vertrokken. Eerst naar een punt waar de zalm opspringt in de rivier. Heel soms komen op deze plek beren maar aangezien hier toch vaak mensen komen kiezen de beren andere plekken op om hun zalmen te vangen. Het is een mooi maar ook wreed systeem hier in Alaska. Je hebt een rivier en daar hebbennze een soort van dam ingemaakt waardoor je verschil van hoogte in het water krijgt. De zalm probeert met honderden tegelijk op het hogergelegen stuk te komen. Ze moeten hiervoor tegen de stroom inzwemmen maar de zalm is zeer sterk en soms zie je dat ze het lukt. Ze hebben hier alleen niets aan want achter zo'n dam zit een visverwerkingsbedrijf.
Deze laten de dam zakken zodat de vis er zo door kan. Vervolgens zwemmen deze in een trechter en onder die trechter zit een heel scherp mes waardoor hun buik opengereten wordt. Zo vallen bij de vrouwtjes de eitjes eruit en bij de mannen het sperma. Dit wordt opgevangen en vermengd zich waardoor er weer nieuwe zalm ontstaat. Deze word uitgezet in de zee en een zalm komt na 8 tot 10 jaar altijd terug op de plek waar deze is ontstaan dus bij hetzelfde visverwerkingsbedrijf. Dit is een instinct wat ze hebben. Het is dus makkelijk geld verdienen voor zo'n bedrijf. Vanaf daar de Glennallen Highway gevolgd tot aan Glennallen. Hoe verrassend. . Glenallen is het Mekka van Alaska. Alle gelovigen komen hier min of meer tezamen. Er mag in Glenallen geen alcohol worden verkocht en er zijn ook geen bars.
Geen plaats voor ons dus.
Maar... this is Amerika dus op elke weg die maar naar Glennallen gaat zit op ongeveer 2 km. buiten de stad een drankenwinkel. Shaggy reed naar één toe die beheert wordt door een vrouwtje van zo'n 80 jaar. Het is maar de vraag of ze er nog is zij hij want het is al een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst was. Maar ze was er nog. Ze woont er ook. Achter de winkel nl. Mocht ze er niet zijn dan is de winkel gewoon open, kun je gewoon naar binnen gaan en pak je wat je hebben wil. Je legt het geld er neer en een briefje met hetgeen je hebt gekocht en je kunt gewoon gaan. In Alaska kan alles!! Hier wordt niets gestolen. In 20 jaar heeft Mike nog nooit wat meegemaakt in dat opzicht. Maar zoals gezged was ze er. Ook de honden en dat kon je ruiken want het rook er ongelooflijk naar hondenpis. Getver. Achter de toonbank keek je zo de huiskamer in en wat een zooi. Ontzettend! Een oude stoel en nog wat pruttel hier en daar. Maar wat een lief vrouwtje. Dat maakte weer alle stank goed. Zij was blij als wij het waren en dat waren we!! Toen we weggingen kregen we nog een sleutelhanger van haar als aardigheidje. Zó lief. Na de lunch weer verder. Ik vroeg in de bus aan Heidi of het niet leuk zou zijn om een reünie te houden. Hoe zij hierover dacht. Zij vond het ook wel een goed plan. Wij kwamen aan op ons adres en wat een adres! Een schitterende lodge in the middel of nowhere. Een skigebied in de winter. We hebben hier ook een leuke woonkamer waar ik dit nu tik en er 7 mensen Monopoly spelen.
Wij hebben heerlijk gegeten. Vooraf minestronesoep. Als hoofdgerecht asperges met zalm en als toetje creme brulee. Lekker wijntje erbij. Dus totaal niets mis mee dacht ik. Daarbij zat Shaggy ook nog eens tegenover mij dus tja.... I was in heaven, haha. En wat dacht je dat hij zei??
Als jullie een reünie zouden houden weet ik zeker dat iedereen komt en zich er ook aan houdt. Mocht dit gebeuren dan kom ik ook! In maart volgend jaar! Iedereen bood hem al slaapplaats aan en hij zou op zeer korte termijn (ik denk nog voordat wij weer naar huis gaan) ee ticket kopen. En als ik zeg dat ik kom dan kom ik houd daar maar rekening mee. Maar dan zie ik er anders uit want dan gaat mijn baard eraf. Nou Klasien en ik hebben een foto van hem gezien zonder baard en ik zei dus ook: Nee!! Dan kom je er niet in. Voor de gein natuurlijk. Juist die baard maakt hem nl. zo leuk! Zonder lijkt hij veel ouder. Toeval bestaat niet hè?! En aangezien ik hem vertelde dat ik het er net vandaag in de bus met Heidi over had gehad bombardeerde hij mij als regeltante van dit alles. Nou we zullen zien maar het ziet er dus naar uit dat er een reünie gaat komen. Hij gaat van huis naar huis
hoppen. Tja dat past ook helemaal bij hem. Wij hebben hem al gezegd dat het jammer isom 3 weken in Nederland en België door te brengen en uiteindelijk kwamen we op Berlijn uit waar hij nog niet geweest was van europese hoofdsteden. Ik vertelde hem dat je met een 14 speciale bus heel goedkoop van Enschede naar Berlijn kunt. Ik ga het na deze vakantie voor hem uitzoeken.
Maar is dat niet gewoon prachtig dat een reisleider zijn groep zo leuk vind dat hij zelf besluit om naar ons toe te komen? En hij doet het daar is geen twijfel over.
Nu ga ik zo slapen want heb afgelopen nacht maar iets van 3 uurtjes geslapen. Heb een beetje hoofdpijn en ben ook moe.

Later.....

1. Sylvia:
    20 juli 2016
    Je maakt ons wel heel benieuwd! Ik verwacht nu wel een foto!!
  2. Annemieke:
    20 juli 2016
    Je zult ongetwijfeld een heleboel foto's van Shaggy hebben. Dus stuur er maar eentje Door.
  3. Bert Hali:
    20 juli 2016
    Ja, ik ben ook wel benieuwd hoe Shaggy er uitziet.
    Het beeld dat er er nu van heb is Catweazle
    hahaha.....
  4. Ellen Hali:
    20 juli 2016
    Haha, Bert heeft wel een beetje gelijk. Maar het is zijn uitstraling die het hem doet.