dag 20

29 september 2014

Dag 20

Gisterenavond lag ik al om 21.00 uur in mijn mandje dus niet gek dat ik dit nu om 06.00 uur 's morgens zit te typen. Om 7.00 uur ontbijten en dan begint de tocht der tochten. Dit wordt het zwaarste wat ik ooit heb ondernomen en ben dan ook best wel gespannen. Bij elke stop zal ik proberen wat te tikken. Het is nu 10.00 uur en we hebben onze eerste echte stop. Er is een vuurtje gemaakt en ze zijn iets aan het bereiden.

Misschien al wel voor de lunch. In ieder geval hebben we nu een kop thee met bananenchips. Ja hoor, wat volgde is een dubbele sandwich met wat groente, hamburgertje, komkommer, 2 bananen, verse ananas en een blikje cola. Dat is goed want je verbrandt ongelooflijk veel calorieën en als dat niet op tijd wordt aangevuld dan word je ontzettend slap. Dat was ook mijn grootste angst.

Om 15.00 uur was ik op het basecamp. Sebastiaan was al vooruit gelopen dus die was er al een tijdje. Harry is een half uur na onze lunch terug gegaan. Hij kon het niet trekken. Sowieso al knap dat hij het lef heeft gehad om zich ervoor in te schrijven. Hij is wel 65 jaar! Onderweg kwamen we dan ook bijna allemaal 20ers en 30ers tegen. Bij een stop vragen ze dan ook wel eens hoe oud ik ben en als ik dan zeg 51 dan geloven ze het bijna niet maar de duim gaat dan wel omhoog. Dat geeft mij weer moed om door te gaan. Eigenlijk voel ik me best goed dus denk toch dat ik morgen wel naar de top ga, al houd dit in dat dat wel 5,5 uur langer lopen is. Ik gok het erop. De afdaling zal dan wel heel erg zwaar worden maar dan heb ik het wel volbracht. Anders krijg ik er later spijt van dat weet ik zeker. Iedereen zal me wel voor gek verklaren maar dat zij dan maar zo. Het is hier overigens net een vuilnisbelt. Ze gooien alles zomaar weg. Vreselijk! En dat terwijl het een prachtig nationaal park is. Overal bordjes: keep the Rinjani clean maar dat helpt dus niets helaas. Ik denk dat ik direct na het avondeten mijn tent induik want we moeten er vannacht om 2.00 uur uit voor de beklimming van de top en op die manier krijg ik het hopelijk toch nog redelijk wat slaap. Net het avondeten gehad en ze verzorgen ons geweldig! Nudelsoep met heel veel groente, bakje rijst en een mandarijn na. Ik zit echt barstensvol. Net prachtige foto's gemaakt van het kratermeer met de ondergaande zon. Nu leg ik alles klaar voor vannacht. Het is nu 18.40 en ik ga slapen. Welterusten en tot later.....