dag 6

19 juli 2015 - Schiphol, Nederland

Hallo allemaal,

Eergisterenavon heerlijk gegeten. Anja en Gerard schoven ook nog aan. Dus we waren alweer met de helft van de groep. ' s Avonds nog geprobeerd wat te lezen maar na 1 regel vielen de ogen al dicht. Daarbij moesten we er ook alweer heel vroeg uit dus slapen maar.

De volgend dag op naar np Tsingy. Dit zou een halve dag rijden zijn.2 uur na de lunch vroeg onze reisleider maar eens aan de chauffeur hoe ver het nog was en toen kreeg hij te horen: nog 2 uur. bij onze volgende kleine stop zei hij dan ook: ik heb een kleine nadelige mededeling. Er zit een foutje in mijn draaiboek. Over 2 uur zij  we pas in NP Tsingy. Daar aangekomen was de dag alweer voorbij en was het inmiddels donker. Snel gedoucht en nog wat gegeten. We zouden een avondwandeling hebben maar na zoveel uur bussen hadden we daar niet zoveel trek meer in. Wederom vroeg naar bed want de volgende dag moesten we om half 6 op voor de grote wandeling.

Jaap kwam maar niet terug met de tickets die toegang tot het park gaven. Wij vroegen ons al af waarom wij zo vroeg op moesten. Ja hoor daar kwam hij aan.

Laat ik maar beginnen met het slecht nieuws zei hij... de gidsen staken!

Gelukkig had hij iets kunnen regelen met de parkwachters. Dus gelukkig kon de tocht toch doorgaan.  Dus op naar Tsingy. Na eerst 1,5 uur hobbelen in de 4 wheel drive waren we er dan dichtbij dit mooie karstgebergte. Toen de wandeling naar de top. Dit was een zeer moeilijk begaanbaar pad over steile rotsen. Voor sommige mensen met hoogtevrees en voor mensen met angst om te vLlen dus niet echt aangenaam om te doen. Toch is iedereen mee gegaan. Marjolein (62 en hoogtevrees) was hst echt een tocht waar ze haar grenzen behoorlijk heeft verlegd. Op het eind had ze totaal geen energie meer. Dan doet Dextro wonderen weet ik uit ervaring. Gelukkig had ze die bij zich. Ook is ze nog een keer gevallen. Knie kapot, broek kapot. Maar.... door onze zinnen van je lunt het wel, en kom op doorgaan en meer van dat soort opzwepingen is ze er dan toch gekomen. Wel zei ze: als ik alles van tevoren had geweten was ik niet mee gegaan. Helemaal boven was het een prachtig uitzicht over een karst gebergte. Het staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Daarna uiteraard weer afdalen. Gelukkig wel via een andere weg en makkelijker te doen en nu na net gedoucht te hebben ben ik dit aan het tikken. Net op tijd want met een uurtje ongeveer hebben we de avondwandeling van ruim 1 uur nog voor de boeg. Vanmiddag in het park overigens al lemuren (halfapen) witte met een zeer hoge aaibaarheidsfactor, een prachtige mangoest (roodbruin met gestreepte staart) en al 3 kameleons (bruin, geel en groen) gezien. Ook een fazantachtige vogel met blauwe kop. Voor nu even weer voldoende en morgen weer meer. Later...

1. Bert Hali:
    19 juli 2015
    Hoi Ellen grammaticaal wordt het iets minder, maar dat zal wel komen door het typen in de 4wheeldrive. (laten we het daar maar op houden)
    Al met al toch weer leuke ervaringen opgedaan die niemand je meer afpakt.
    Net even het Tsingy nationaal park opgezocht en i.d.d. een prachtige omgeving en natuur daar.
    Blijf jouw ervaringen delen, we stellen ze zeer op prijs! !!
    Groetjes van de (harde) werkers.
  2. Bert Hali:
    19 juli 2015
    Kun je ook foto's uploaden van de omgeving??
  3. Alide:
    19 juli 2015
    Hi Ellen, wat een mooie avontuurlijke reis maak je. Fijn je verslagen te lezen. Nog heel veel plezier daar.
  4. Franchette:
    21 juli 2015
    Hoi Ellen.
    Wat een avontuur....en geweldig om te lezen. Geniet er maar van.
    Liefs franchette